maandag 11 januari 2010

Verloren Maandag


Soms ontgaan me de feestdagen. Gewoon omdat ik er niet aan gewend kan raken, zelfs niet na 10 jaar. Omdat sommige dingen nu eenmaal niet in je roots zitten gebakken. Zo weet ik nog steeds niet wanneer het de dag van de Koning, de dag van Vlaanderen of zelfs maar de verjaardag van Koningin Fabiola is. Wij hebben dus de afgelopen jaren regelmatig voor een dichte Delhaize gestaan: Gesloten Wegens Feestdag. In Nederland heb je dan weer Koninginnedag en een tweede kerstdag die hier niet gevierd worden. Op die dagen voel ik me altijd een beetje verloren. Beetje een feestdag gevoel maar dan in je eentje want niemand 'feest' met je mee. Winkelen op 2e Kerstdag voelt nog steeds vreemd. Beetje alsof ze m'n verlofdag hebben ingetrokken.Maar vandaag ontging mij dus bijna verloren maandag. Gelukkig maar dat ik in Blogland vertoef en dus las dat dat vandaag is .............. fluks richting google om het maar eens op te zoeken. En Wiki bood uitkomst:
Verloren maandag of Verzworen maandag (Frans lundi perdu of lundi parjuré) is een Vlaamse traditie, over het algemeen op de maandag na de zondag na Driekoningen.
En om de traditie compleet te maken je behoort dan appelbollen of worstebrood te serveren .................. zal dus maar snel naar de bakker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten