zondag 7 maart 2010

Handelsgeest!!




Ons gezin was een beetje aan het modderen. Nu doen we dat wel vaker en is dat niks nieuws. Maar zo langzamerhand werden mijn jongens behoorlijk lui. De meiden houden hun kamer schoon, ruimen hun kleding op en steken allebei waar mogelijk af en toe een handje toe bij het huishouden. Maar de jongens doen eigenlijk niets.Nog erger kleine opdrachten als: gaan jullie je tanden even poetsen moesten minstens 20 keer herhaald worden en dan nog gingen ze niet uit zich zelf. en dat gaat op den duur ergeren, dan ga je lopen mopperen wordt roepen en roepen wordt ruzie.  Kortom er was regelmatig ruzie in huis. En dat was ik beu.
WAS!!
Want ik heb een plan.  Vanaf gisteren zijn wij handelspartners geworden, de jongens en ik.  Zij voldoen aan wat ik ze vraag, zij krijgen een smiley en die kunnen ze weer inleveren voor extra's. Nu had ik in eerste instantie bedacht dat ze ze konden inruilen voor 15 minuten extra pc tijd. Of voor 0.25€.  Maar al snel kwamen zij ook met een idee: 15 minuten extra-op-blijf-tijd.  En het werkt fantastisch!  Ruimen jullie de speelkamer even op is nu een kwestie van vraag en het is al gedaan.  Geen waterballet maken in de badkamer als ze een gezamenlijk bad nemen is nu een fluitje van een cent.  Iets wat voorheen telkens een hele strijd was of werd is nu een plezier om te doen.  Waarschijnlijk zal ik nog her en der extra's gaan toevoegen.  Te denken valt aan koeken die ze lekker vinden of iets samen doen dat ze leuk vinden.  Lennard gaat voor het geld dat is duidelijk!  Hij mag graag van alles sparen en de speelgoedwinkel is zijn 'favo place to be' dus dat komt wel goed.  Olav daaren tegen neemt nog genoegen met de extra pc speeltijden en dus dat zit ook wel snor.

Natuurlijk is dit niet iets wat je heel erg lang kunt volhouden(dat denk ik dan toch) maar het doel is om de sfeer in huis te veranderen. En als dat met deze actie lukt dan ben ik al heel tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten