donderdag 4 februari 2010

Koken!

In de winter is het toch moeilijk om nog een beetje creatief met groenten te zijn (klinkt net als een slechte cursus (creatief met .........) Na alle verschillende stoempen en stampotten wordt het een beetje saai. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk een gruwelijke hekel heb aan patatten. Maar dat ik met 5 anderen samen woon die patatten aanbidden. Ik ben meer voor pasta's, graantjes, rijst of zelfs couscous. Maar daarmee doe ik huisgenoten geen plezier. Op het moment is Piene nogal geïnteresseert in wat er op ons bord ligt. Ze leert op school bij agrarische technieken over lang vergeten en oude groentes. Rabarber is er zo eentje, of stoofperen of zelfs schorseneren. Het leuke was dat Piene deze groentes herkende omdat wij deze toch wel regelmatig gebruiken zoals bijvoorbeeld ook stoofpeertjes.

Voor de stoofpeertjes gaan wij naar Nederland. Nu moet ik bekennen dat de Makro ze soms ook heeft maar we gaan toch éénmaal per maand naar NL en dus dan kunnen we ze daar gewoon mee pakken. Het moeten namelijk wel Gieser Wildeman zijn. Geen idee waar ik het over heb??

Probeer ze eens op de kop te tikken en maak het volgende recept, ik weet zeker dat de kinderen ze heerlijk zullen vinden.

2 kg Gieser Wildeman stoofpeertjes
100 gram suiker
flink wat kaneel
halve theelepel gemalen kardamom
1 à 2 kruidnagelen
rode wijn
evt maïzena om te binden

Schil 2 kg GieserWildeman, je kunt ze heel laten of in partjes zodat je de klokhuizen kunt verwijderen(dat is ook een beetje afhankelijk van de grootte. Was ze en zet ze op een heel zacht vuurtje met  flink wat water water. Giet er een kopje rode wijn bij en voeg de volgende ingrediënten toe: kaneel, gemalen kardamom, 1 of 2 kruidnagels en ruim suiker (ongeveer 100 gram).    En nu komt het geheim: laat dit vooral heel lang pruttelen dat betekend 2.5 tot 4 uur , houdt in de gaten of er voldoende vocht blijft en voeg dit anders toe. Vlak voor het opdienen kun je het vocht eventueel wat binden met maïzena. Het is vooral lekker met varkensvlees en (jawel) gekookte patatjes.

Eiegenlijk ben ik wel benieuwd naar leuke verrassende recepten voor oude of lang vergeten groentes. Hebben jullie nog ideeën?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten